Az internet, avagy mi található a jéghegy alatt

Első helyezést ért el Papp János Sándor, Az internet, avagy mi található a jéghegy alatt című dolgozatával a Károly Róbert Campus 2020/2021-es tanév őszi Tudományos Diákköri Konferenciáján, az Early bird researchers – Fiatal kutatók a tudomány világában elnevezésű szekcióban. A Deák Ferenc Gimnázium végzős diákja a 2021-es OTDK-n már nem kortársaival, hanem alap- és mesterszakos egyetemistákkal mérte össze tudását. Szekciójában így is Különdíjat vehetett át. Az egyetemi tudományos munkát népszerűsítő cikksorozat legfiatalabb interjúalanya dolgozatában többek között olyan kérdésekre kereste a választ, miszerint tudják-e a középiskolások, hogy online zaklatás esetén kitől lehet segítséget kérni, mi az az adathalászat vagy mennyire ismeri a középiskolás korosztály a biztonságos és felelős internethasználat szabályait.

Tudtam, hogy hasznomra fog válni
A középiskolás éveim végéhez közeledve szerettem volna megmérettetni magam egy komolyabb versenyen. Ekkor találtam rá a TDK-ra, amely tökéletes választásnak tűnt. Egyrészt tetszett, hogy olyan témában végezhetek kutatásokat, ami érdekel, másrészt tudtam, hogy komoly tétje nincs, ám a befektetett munka hasznomra fog válni, ugyanis vizsgarutint szerezhetek az érettségi előtt.

 

Beütött a világjárvány
A témavezető keresésével nem kellett időt töltenem, mert nálunk, a Deák Ferenc Gimnáziumban a gazdasági ismeretek tanárnőnk, Kisfaludy Irén segítette a dolgozatok elkészítését. Sajnos a munka nem volt zökkenőmentes, ugyanis beütött a világjárvány, így az eredetileg eltervezett közös információgyűjtés nem valósulhatott meg. Mindent otthonról kellett intéznünk és ez jelentősen lelassította a munkafolyamatokat. Nemcsak az anyaggyűjtés, hanem a dolgozat egyik alapját képező kérdőívek kitöltetése is nehezebb volt így.

 

Az internet, avagy mi található a jéghegy alatt
A témámat egy videó alapján választottam, amit az egyik órán néztünk meg. Már előtte is érdekelt, hogy hogyan épül fel az internet, így adott volt, mivel szeretnék foglalkozni. Azt gondoltam, hogy ez egy aktuális téma, mert mára az internet az információszerzés kulcsává vált. Innen olvashatjuk el a híreket a nagyvilágból, segítséget nyújthat egy dolgozatra való felkészülésben, fontos szerepe van társas kapcsolatainkban és számos esetben jelenthet gyors segítséget, ha „ráguglizunk” egy adott kérdésre. Viszont érdekes kérdés az is, hogy amíg mi nyugodtan böngészünk, vajon kik figyelnek minket?

Mennyire ismeri a középiskolás korosztály a biztonságos és felelős internethasználat szabályait?
Szerettem volna rávilágítani a kiberbűnözés veszélyeire, vagyis arra, hogy néhányan azért használják az internetet, hogy másoknak ártsanak vagy kellemetlenséget okozzanak. Emellett szerettem volna felhívni a figyelmet a netetikett szabályaira, valamint foglalkoztam azzal is, hogy internetes zaklatás esetén honnan lehet segítséget kérni. A dolgozat egyik célja tehát az volt, hogy feltárja, mennyire ismeri a középiskolás korosztály a biztonságos és felelős internethasználat szabályait.

 

A diákok internethasználattal kapcsolatos ismeretei hiányosak
A középiskolás nemzedék számára az internet legnépszerűbb felületei a közösségi oldalak. Lehet ismerkedni, kapcsolatot tartani a barátokkal, chatelni, fényképeket, videókat feltölteni és megosztani, alkalmazásokat kipróbálni. A legtöbb fiatal azt gondolja, hogy a virtuális térben való állandó jelenlétükkel nem maradhatnak le semmiről. Nincsenek tisztábban azzal, hogy a közösségi oldalak felelőtlen használata számos veszély forrása lehet, ezért esnek gyakran áldozatul. Kutatásaim nem csak arra világítottak rá, hogy a diákok internethasználattal kapcsolatos ismeretei hiányosak, de arra is, hogy ez veszélyes. Többekkel történt már sértő esemény netezés közben. Azt gondolom, fontos lenne rávilágítani a felhasználóknak arra, hogy milyen könnyen és észrevétlenül csúszhat ki kezükből a magánéletünk irányítása. Nem szabad lehetővé tenni, hogy mindent megtudjanak rólunk és visszaélésre adjunk lehetőséget. Sajnos az iskolában ezekre a dolgokra nem készítenek fel bennünket, pedig kiemelt figyelmet kellene szánni rá.

Szerinted miért érdemes ilyen fiatalon tudományos munkát végezni?
Azt gondolom, hogy a többletmunka ellenére is érdemes belevágni egy ilyen jellegű kutatásba, mert a megszerzett tudásnak és tapasztalatoknak a későbbiekben biztosan hasznát fogjuk venni. Annak ellenére is ezt gondolom, hogy a dolgozatom témájának nem sok köze van a továbbtanulási terveimhez. A másik ok, amiért érdemes nevezni az, hogy ez is egy megmérettetés. Sokat lehet tanulni egymástól és magunkról is, miközben végezzük a munkánkat.

 

szöveg: Papp János Sándor, Nagy Réka
fotók: pixabay.com