Dohányjövedéki termékek csomagolásának és árváltozásának gazdasági hatásvizsgálata

Molnár Mária, a Károly Róbert Campus kereskedelem és marketing alapszakon, majd vállalkozásfejlesztés mesterszakon végzett hallgatója Dohányjövedéki termékek csomagolásának és árváltozásának gazdasági hatásvizsgálata című dolgozatával 1. helyezést ért el a 2019/2020-as tanév őszi Tudományos Diákköri Konferenciáján, a 2021-es Országos Tudományos Diákköri Konferencián pedig 3. helyen végzett. Az egyetemi tudományos munkát népszerűsítő cikksorozat következő interjúalanya kutatásából kiderült például, hogy a termék fogyasztására komoly hatást gyakorolnak az emberi kapcsolatok. Az is látszik, hogy az egyik oldalról az állam csökkenteni kívánja a termék fogyasztását, másik oldalról viszont növelni akarja a költségvetési bevételét. Az ár emelése pedig csak az árérzékeny fogyasztókra hat.

Bíztatott, hogy vegyem fontolóra a TDK-versenyen való részvétel lehetőségét
Kereskedelem és marketing alapszakos hallgató voltam, amikor 2014-ben megismerkedtem későbbi konzulensemmel, Tamus Antalné tanárnővel. Az általa tartott marketingkutatás órán szekunder kutatást és a prezentációt kellett készítenünk egy általunk választott témával kapcsolatban. Én a trafik rendszert választottam, mert ez akkoriban egy viszonylag friss témának számított. A nemzeti dohányboltok ugyanis 2013-ban kezdték meg működésüket. A prezentációt követően a szünetben a tanárnő azt javasolta, dolgozzak tovább ezen a témán és bíztatott, hogy vegyem fontolóra a TDK-versenyen való részvétel lehetőségét. A közös munka tehát ezzel a házi dolgozattal kezdődött.

 

Már alapszakosként is készültem TDK-versenyre
A Tanárnő sok türelemmel és figyelemmel kísérte munkámat és mind a ketten követtük a dohányvertikumban bekövetkezett változásokat. Bár már alapszakon is készültem TDK-versenyre, végül mégsem neveztem be. Szakdolgozatom témaválasztására azonban komoly hatással volt a mögöttünk lévő munka. Munkám a Kié a felelősség? – Magyar Állam versus Dohányipari CSR, a dohányzók és nemdohányzó érdekvédelme címet kapta.

 

Folytassa!
Mivel a Tanárnőnek a marketing a szakterülete, személyre szabottan sok hasznos tanáccsal látja el a hallgatóit. A primer kutatás során személyesen kerestem fel a dohányipar releváns képviselőit, egyéni mélyinterjúkat, fókuszcsoportos interjúkat, majd ezen tapasztalatok alapján online kérdőívet készítettem. A sikeres államvizsgát követően tanáraim arra bíztattak, hogy folytassam tanulmányaimat vállalkozásfejlesztés mesterképzésen. Tamus tanárnő témavezetőként azt javasolta, hogy vigyem tovább a dohányiparral kapcsolatos kutatásomat is. Máig hallom a szavait: „Mária, Ön már annyira beleásta magát a témába, rengeteg anyaga és információja van, folytassa!” Mesterszakos éveim alatt végül elkészült a TDK-dolgozatom is.

Dohányjövedéki termékek csomagolásának és árváltozásának gazdasági hatásvizsgálata a kereskedelemre és a fogyasztásra Magyarországon
Nem dohányzom, de mindig érdekelt, hogy mások miért választják ezeket a termékeket annak ellenére, hogy tudják, egészségügyi kockázatokkal jár. Mivel a legtöbb dohányipari terméket nem itthon állítják elő, kutatásom során megvizsgáltam a piac működését befolyásoló hazai és Európai Uniós jogszabályi környezetet is. Továbbá megismertem a dohány termelését, a dohánytermékek gyártását, kereskedelmét, valamint a fogyasztói szokásokat.

A csomagoláson megjelenő „elrettentő képekről” leginkább a nem dohányzók gondolják úgy, hogy hatásosak
Megállapítottam, hogy a termék fogyasztására komoly hatást gyakorolnak az emberi tényezők, kapcsolatok. Ez egy nagyon szabályozott, zárt iparág, ugyanakkor a jogalkotásban kettősség figyelhető meg. Egyik oldalról az állam csökkenteni kívánja a termék fogyasztását, másik oldalról viszont növelni akarja a költségvetési bevételét.

A csomagolásra vonatkozó jogszabályokról, az „elrettentő képek” használatáról, az egységcsomagolás bevezetéséről leginkább a nem dohányzók gondolják azt, hogy hatásosak. Szerintük ezek által kevesebben fognak rászokni vagy többen leszokni. A csomagolóipar számos, a dobozok elfedésére alkalmas eszközt biztosít a vásárlóknak. Az ár emelése pedig csak az árérzékeny fogyasztókra hat.

Növekszik az elektronikus termékek piaca
Megfigyelhető az is, hogy a hazai piacon dinamikusan nő az alternatív terméket fogyasztók száma, elindultunk egy tudatosabb zöld jövő felé. Ugyanakkor a házi készítésű termékreceptek és az új típusú termékek adás-vétele megjelent a közösségi oldalakon, ami egészségügyi és adójogi kockázatot jelent. Növekszik az elektronikus termékek piaca, ez főleg a fiatalok és a középkorú generáció számára vonzó. A válaszok alapján azt látom, hogy valós leszokásról nem beszélhetünk, csak a termék fogyasztásának szüneteltetéséről.

 

Kiléptem a komfortzónámból
A kutatás segített kilépni a komfortzónámból, megtanultam prezentálni, képviselni a véleményemet. Ezek korábban mind nagy kihívást jelentettek számomra. Emellett büszkeséggel tölt el, hogy a dolgozatom bemutatását követően három dohányipari cég vezetője is gratulált azok közül, akikkel interjút készítettem. Az első dolgozatom készítésekor pedig még állásajánlatot is kaptam az egyik cégtől.

A megszerzett új kompetenciák hasznosak lehetnek
A kutatómunka mélyebb önismeretet ad, számos kihívással kell szembenézni, ugyanakkor előkészítheti a továbbtanulás lehetőségét, erősítheti a társadalmi kapcsolatokat, növeli a kreativitást, a megszerzett új kompetenciák pedig hasznosak lehetnek az elhelyezkedésnél vagy egy saját vállalkozás alapításánál.

 

szöveg: Molnár Mária, Nagy Réka
képek: Molnár Mária