Márkák harca a mobilpiacon

Az egyetemi tudományos kutatómunka igenis lehet érdekes! A jó témaválasztásnak köszönhetően a hallgatók úgy ülhetnek le megírni szakdolgozatukat vagy Tudományos Diákköri Konferenciára szánt értekezésüket, hogy a kíváncsiság és az új eredmények megismerésének vágya fogja őket munkára ösztönözni - nem pedig a határidő közelsége. Cikksorozatunk célja, hogy olyan embereket mutassunk be, akik sikeresen megtalálták azt a témát, amibe örömmel ástak munkájuk során egyre mélyebbre.

Unghváry Tamás, a Károly Róbert Campus kereskedelem és marketing szakon végzett hallgatója Márkák harca a mobilpiacon című dolgozatával 1. helyezést ért el a 2016/2017-es tanév tavaszi Tudományos Diákköri Konferenciáján, a 2019-es Országos Tudományos Diákköri Konferencián pedig 3. helyen végzett. A vele készített interjú során többek között mesélt arról is, hogy milyen készségekkel és képességekkel gazdagodott a TDK-dolgozat megírásába és az előadás összeállításába fektetett sok munkának köszönhetően.

 

Oktatóim sokat győzködtek, hogy tegyem próbára magam
A döntésem meghozatalában több tényező is közrejátszott. Egyrészt, volt szerencsém meghallgatni néhány hallgatótársam Tudományos Diákköri Konferencián tartott előadását, másrészt oktatóim (később konzulenseim) is sokat győzködtek, hogy próbáljam ki magam. Ezek hatására egyre komolyabban foglalkoztatott a gondolat, hogy mi lenne, ha én is elindulnék egy ilyen komoly megmérettetésen.

 

Témához témavezetőket vagy témavezetőkkel témát?
Azt már az elejétől fogva biztosan tudtam, hogy Dr. Taralik Krisztina és Dr. Csernák József oktatók segítségét szeretném kérni a dolgozatom elkészítéséhez. Úgy gondoltam, hogy a marketing, a gazdasági témák és a különböző módszertanok területén ők tudnák számomra a legnagyobb segítséget nyújtani.  Azt gondolom, hogy a téma megfelelő kiválasztása az egyik legfontosabb lépése ennek a munkának. Tudtam, hogy olyan területen szeretnék kutatni, amiben otthon érzem magam és amivel szívesen dolgoznék.

 

MINDENBEN számíthattam rájuk
A témavezetőimmel hetente több alkalommal is összeültünk, hogy átbeszéljük a kutatás alakulását, megvitassuk a fontosabb kérdéseket és információkat. Bár hagyták, hogy én találjam meg a megoldásokat az esetlegesen felmerülő kérdésekre és problémákra, soha nem éreztem azt, hogy magamra maradtam volna. Hagytak kibontakozni. Ha röviden kellene összefoglalnom a közös munkát, azt mondanám, hogy MINDENBEN számíthattam rájuk.

Márkák harca a mobilpiacon
Olyan területről szerettem volna írni, ami sokakat érint és érdekel, emellett olyan kutatást szerettem volna végezni, ami érdekes, ami eddig még nem vizsgált eredményeket, összefüggéseket tárhat elém. Ugyanakkor fontos szempont volt számomra az is, hogy a munkám alapján készített előadásom ne csak engem, de a hallgatóságot is érdekelje, érintse. Az okostelefonok világa a mai napig rendkívül érdekes terület számomra, de nem hittem volna, hogy ilyen sokrétű kutatást építhetek köré, melynek hála ilyen izgalmas eredményeket kaphatok.

 

Van kapcsolat márka és a márkahűség erőssége között?
Kutatásom több részből állt. Végeztem szekunder és primer kutatásokat is, azon belül pedig kérdőíves megkérdezést és fókuszcsoportos interjúkat is lefolytattam. Vizsgáltam például az okostelefonok felhasználási szokásainak változását és alakulását. Visszatekintve, alig 4 évvel később ma már olyan funkciók váltak természetessé ezekben a készülékekben, amelyek akkor még épphogy megjelentek. Viszont már akkor kimutatható volt, hogy ilyen irányt fog venni a fejlődés, mint ahogy az is, hogy ezeket a funkciókat igénylik a felhasználók.

Voltak érdekes és meglepő eredmények, például a kérdőívet kitöltőket telefonhasználati szokásaik alapján 3 csoportra osztottam: Klasszikus felhasználók, Új generáció, Játékos. Egy dobozdiagram segítségével mutattam be, hogy az egyes csoportok tagjai az okostelefonok mely funkcióit használják elsősorban. Az eredmények alapján statisztikailag kimutatható összefüggés van a birtokolt telefon márkája és a vásárlási döntés szempontjai között is. Például a beérkezett válaszok szerint, ha valaki Apple-tulajdonos, akkor az új telefon vásárlásakor a legerősebb befolyásoló tényező az maga a márka. Ezzel szemben például a Samsung-tulajdonsoknál az volt az elsődleges szempont, hogy a csúcskategóriás készülékhez juthassanak hozzá.

Érdekes eredménye volt a kutatásnak az is, hogy a megkérdezettek körében statisztikailag kimutatható összefüggés van a birtokolt telefon márkája és a márkahűség között. Az összegyűlt adatok alapján elmondható, hogy az Apple-tulajdonos válaszadóim szignifikánsan márkahűbbek, mint a Samsung vagy a Huawei márka tulajdonosai.

A TDK jótékony hatásai
A kutatásaim eredményeinek kimutatására használt programok közül többet a mai napig rendszeresen használok, mivel a munkám során is eredményesen alkalmazhatóak. Mivel sokat gyakorlatam a konzulenseim és a barátaim elé kiállva az előadásomat, sokat fejlődött a beszédkészségem, megtanultam sokkal bátrabban, magabiztosabban érvelni és ma már gond nélkül tartok előadásokat, beszédeket és sokkal határozottabban veszek részt egy üzleti megbeszélésen.

 

Megérte!
Véleményem szerint, ha valaki elindul egy Intézményi Tudományos Diákköri Konferencián vagy bármilyen más tudományos munkában kipróbálja magát, az már önmagában győzelem. Miért? Mert olyan tapasztalatokkal gazdagodhat, melyeket a mindennapi életben, a munkájában is kamatoztatni tud az ember még akkor is, ha nem feltétlenül a tudományos pályán képzeli el a jövőjét. Ha valaki sikeresen teljesít az intézményi versenyen és részt vehet az Országos Tudományos Diákköri Konferencián, az már önmagában megtisztelő. Hiszen ott már az ország valamennyi felsőoktatási intézményének legjobbjaival kell összemérnie a munkáját. Én személy szerint végig jártam ezt az utat és végül országos 3. helyezést értem el a munkámmal. Amikor több száz ember előtt szólítottak a színpadra és átvettem az elismerést, akkor éreztem igazán, hogy minden beleölt energia és munka, valamint a felkészüléssel töltött idő megérte.  

szöveg: Nagy Réka, Unghváry Tamás
képek: Unghváry Tamás, pixabay.com